30 juni 2017

Bij wie in Breda en omstreken de naam ‘Van der Kleij’ hoort, loopt het water al in de mond. De bakkerij in de pittoreske wijk het Ginniken is een begrip. En waarom? Omdat het al sinds 1929 te vinden is aan de Gaffelstraat, midden in de wijk. En natuurlijk omdat het als ambachtelijke bakker ruimschoots overleeft en écht vers brood op de planken heeft liggen.

Van der Kleij, nog een echt familiebedrijf, die langzamerhand de vierde generatie in gaat. De bakkerij wordt nu gerund door Nico van der Kleij (60), die al 34 jaar in alle vroegte in de bakkerij te vinden is, samen met vrouw Andrea. Zijn opa en vader zwaaiden eerst de scepter en straks neemt zoon Jordi de tent over. ,,Het is de bedoeling dat mijn zoon nog beter wordt dan mij. Of hij dat nu al is? Nee’’, grapt Nico. ,,Maar hij heeft het wel in zijn vingers, hoor.’’

Als geen ander weten Nico en Andrea wat het woordje ‘verandering’ inhoudt. Een bakkerij runnen lijkt in geen velden of wegen meer op het vroegere ambacht, zoals Nico nog meemaakte onder de vleugels van zijn vader en opa. ,,Men wil steeds meer en er komt steeds meer brood op de markt. Het is ontzettend populair. Wij hebben eigenlijk nooit een recessie meegemaakt, zelfs’’, legt hij uit.

Het klinkt romantisch, een ambachtelijk bakkerijtje draaiende houden. Dat is het ook, al levert de meer dan ooit diverse vraag naar een speciaal brood korte nachten op. Elke dag is Nico van der Kleij al om 02.00 uur in de zaak te vinden. ,,Dat hoort erbij. Ook dat je sociale leven er anders uit ziet. Dat geldt natuurlijk ook voor mijn zoon. Meestal liggen we rond acht uur wel in bed. Zes dagen in de week.’’

Hoe anders was het toen zijn vader nog in de ambachtelijke werkplaats stond. Nico: ,,In die tijd had je twee broden: wit en bruin. Dat was het wel zo’n beetje. Ik weet nog goed dat hij weigerde volkorenbrood te bakken, toen dat net op de markt kwam. Hij wilde dat helemaal niet.’’

En dan houdt het bij de oneindig veel soorten deegwaren nog niet op. De publiciteit voor Van der Kleij barstte uit de voegen toen ze een paar jaar geleden het ‘beste worstenbroodje van Brabant’ wiste te maken. Die vruchten plukt de bakkerij nog steeds, vertelt Andrea van der Kleij, die iedere morgen achter de toonbank staat. ,,Op zaterdag is het gekkenhuis’’, lacht ze. De voetbalkantine, de hockeyvereniging, op de tennisclub: iedereen wil het worstenbroodje nog steeds hebben. ,,We bakken en verkopen er tweeduizend, iedere zaterdag. Waarom hij zo lekker is? Dat zit hem in het deeg, het gehakt, de verhoudingen. Dat gaat niet over een nacht ijs, hoor’’, vertelt ze.

Langzaam, maar zeker wordt Van der Kleij meer en meer een grote naam in Breda, ook bij het bedrijfsleven, waar de broden gretig aftrek vinden. Met alle grote supermarktketens die een poging doen ambachtelijke bakkerijen na te bootsen met eigen oventjes en oerbroden, wordt het steeds lastiger je te onderscheiden, beseft Nico. ,,In 1980 waren er nog tienduizend bakkers, nu net iets meer dan tweeduizend. Mensen die niet zijn opgegroeid met de plaatselijke bakker, halen het bij de buurtsuper.’’ De truc om toch succesvol te blijven? ,,Wij kunnen onze eigen draai aan ons assortiment geven. Dat zal je ook moeten doen. Brood op maat maken en vernieuwen. En vooral niet te bescheiden zijn. Be good and tell it, vind ik wel een mooie.’’

Ambachtsbakker van der Kleij - online eten bestellen
Ja, ik ben benieuwd wat Absoluta voor mijn organisatie kan betekenen. Lees hier meer