3 oktober 2018

De fundamenten voor het Wapen van Degenkamp werden in 1866 gelegd. Steeds bleef het bakkersbedrijf in de familie. René Degenkamp, vijfde generatie, hervormde de bakkerij met succes tot een cateringbedrijf. Inmiddels staat de zesde generatie al klaar: “De zoons van mijn broer gaan hier straks weer mee verder, dat is prachtig.”

Een kleine duik in de geschiedenis. Want het succes van het Wapen van Degenkamp gaat terug tot 1866. Jan Degenkamp verhuisde vanuit Utrecht naar Rotterdam-Crooswijk en begon als broodbakker. Zijn drie zoons zetten het bedrijf voort en namen het wapen van het Utrechtse gilde met twee gekruiste degens een tarwehalm in gebruik. Dit merkteken bestaat tot op de dag van vandaag want ook hun kinderen en kleinkinderen zetten het bedrijf weer voort. René nam als vijfde generatie in 1985 de bakkerij van zijn oom over. Zijn broer heeft zich toegelegd op bruidstaarten. Zijn neef is meester-banketbakker en patissier Uljee uit Rotterdam. René: “We zijn als een olievlek uitgespreid over heel Rotterdam Rijnmond.”

Het-wapen-van-degenkamp-online-eten-bestellen-blog gallerij

Bakkerij naar catering
René maakte de switch van bakkerij naar culinaire catering voor iedereen. “Bij de banketbak-opleidingen in mijn tijd leerde je ook nog hoe je een kroket zelf maakt. Of een huzarensalade. Dat ‘kokkerellen’ beviel me wel. Ik ging in de weekenden werken in de keuken van het restaurant van vrienden van mij. Daar heb ik het vak geleerd”, vertelt René. Inmiddels serveert hij broodjes, maaltijden en buffetten. Grote groepen van 500 man, tot een diner voor twee. Het kan allemaal. En niet alleen in Rotterdam, maar in heel Nederland. “Pas hebben we op 32 locaties door het hele land een champagne-ontbijt geleverd.”

Tapas-catering
Een van de specialiteiten van dit oer-Hollandse familiebedrijf zijn tapas. Geleerd van een Spaanse oom die zo zijn bijdrage aan het Hollandse familiebedrijf leverde: “Met kerst maakte hij altijd de lekkerste tapas-hapjes. Hij wist het ook echt zo neer te zetten. Ieder hapje een specialiteit op zich. Ik heb hem gevraagd of hij mij dat ook wilde leren. In de loop der jaren ben ik de tapas blijven verbeteren. We krijgen producten vanuit Zuid-Europa dagelijks vers aangeleverd. Ze hebben daar fantastische dingen, alleen al de tomaten uit die streek…”

Het-wapen-van-degenkamp-online-eten-bestellen-blog

Veranderende markt
Via Absoluta heeft René zijn eerste opdrachten al binnen. Voor een groot, internationaal gezelschap. “En ik kreeg meteen complimenten. Belangrijk voor ons is de flexibiliteit. Ik ben opgegroeid in een klein en ambachtelijk bedrijf. Contact met de klanten vind ik erg belangrijk. we hebben gekozen voor Absoluta, omdat dit past bij de verandering in de markt. Vroeger ging je een dag van tevoren naar de plaatselijke bakker. Tegenwoordig kopen mensen alles op één plek op het internet. En dat kan met Absoluta.”